كمپرسور صنعتي چيست و چه كاربردهايي دارد؟

آزمون نظام مهندسي ترافيم|اخبار نظام مهندسي ترافيك

كمپرسور صنعتي چيست و چه كاربردهايي دارد؟

كمپرسور يا متراكم كننده سيالات تراكم پذير يكي از رايج ترين انواع ماشين آلات صنعتي در كارخانجات و كارگاه هاي صنعتي است كه استفاده هاي فراواني از آن مي شود. احتمالا از نام كمپرسور باد متوجه مي شويد كه اين دستگاه براي متراكم كردن و فشرده كردن هوا و با دادن قدرت به آن مورد استفاده قرار مي گيرد. شايد مي پرسيد  كه اين موضوع چه كاربردهايي در صنعت دارد؟ در ادامه با ما همراه باشيد تا در مورد كاربرد كمپرسور صنعتي جواب تمام سوالات خود را بدست آوريد.

نياز صنعت به هواي فشرده

شايد باورش براي شما اگر در صنعت نباشيد كمي سخت باشد كه صنعت توليد نياز فراواني به هواي فشرده دارد. براي تهيه هواي فشرده بايد هزينه و نيروي زيادي صرف كنيد.

اگر در صنعت هواي فشرده اي وجود نداشته باشد، چرخ هاي توليد از كار مي افتند و متضرر ضررهاي مالي فراواني در صنعت خواهيم شد. به همين علت مسئولين خريد كارخانجات و كارگاه هاي توليدي صنعتي در انتخاب كمپرسور با كيفيت، با دوام  و … حساسيت بسيار زيادي را خرج مي دهند.

مراحل تراكم هوا در كمپرسور صنعتي

از كاربرد كمپرسور صنعتي در مراحل تراكم هوا اين است كه هوا از طريق فن خنك كننده وارد دستگاه كمپرسور مي شود و بعد از فيلتر حذبي هوا مدل كاست مي رود. بعد از آن هواي تصفيه شده به سمت شير ورودي بصورت پنيوماتيك كنترل مي شود.

پس از انجام اين مراحل هوا به قسمت ايرند مي رسد. در اين قسمت هوا فشرده مي گردد. اين فرآيند با توجه به نياز مي تواند مراحل مختلفي داشته باشد.

بخش هاي مختلف دستگاه كمپرسور صنعتي

در ادامه مي خواهيم بخش هاي مختلف كاربرد كمپرسور صنعتي را بصورت خلاصه مورد بررسي قرار دهيم.

واحد هواساز

اساس و پايه هر دستگاه كمپرسوري واحد سواز است كه هر چه با كيفيت تر باشد در كارايي و طول عمر عملكرد بهتري خواهد داشت. اگر مي خواهيد كه يك كمپرسور بخريد به واحد هواساز حتما توجه كنيد.

انتقال نيرو

يكي ديگر از بخش هاي مهم و اساسي كاربرد كمپرسور صنعتي، انتقال نيرو است. اين بخش از نيروي موتور الكتريكي و تسمه تشكيل شده است كه با استفاده از آن قادر است كه هوا را به واحد هواساز منتقل كند.

همچنين تنظيم ميزان هواي لازم براي دستگاه هم توسط اين بخش از دستگاه انجام مي شود. تنظيم اتوماتيك و خودكار ميزان هواي لازم مي تواند، فوايد مختلفي براي دستگاه داشته باشد كه در ادامه به ۳ مورد آن اشاره خواهيم كرد:

  • افزايش كارايي و طول عمر تسمه موتور الكتريكي
  • انتقال هوا با حداكثر ميزان قدرت و حداقل لغزش
  • عدم نياز به سفت كردن تسمه و صرف زمان كمتر

سيستم خنك كننده

از كاربرد كمپرسور صنعتي اين است كه پس از مدتي كه بكار گرفته مي شود، داغ مي كند و بايد توسط سيستم خنك كننده، سرد شود. در صورت عدم سرد شدن دستگاه، ما شاهد كاهش عملكرد دستگاه و وجود مشكلات فراواني در آن خواهيم شد. اگر مي خواهيد كه دستگاه درست كار كند، بايد توجه ويژه اي به اين بخش داشته باشيد.

كاهش دهنده صدا

وجود سر و صداي زياد از مشخصات اصلي اين نوع دستگاه هاست اما اگر شركت سازنده دستگاه توجه ويژه اي به جنس بدنه و نحوه چيدمان قعطات بكنند، مي توانند تا حد زيادي صدا را كاهش دهند. اگر مي خواهيد دستگاه شما صداي كمي در كارخانه و كارگاه توليدي شما وجود داشته باشد، بهتر است كه در هنگام خريد كمپرسور دقت بيشتري خرج دهيد.

انواع كمپرسور

كمپرسورها را بر اساس معيار هاي مختلف به دسته بندي هاي متفاوتي تقسيم بندي مي كنند اما ما امروز مي خواهيم، كمپرسورها را بر اساس انتقال انرژي از كمپرسور به سيال تقسيم بندي كنيم. بر اساس معيار انتخابي ما كمپروسور ها به دو نوع زير تقسيم بندي مي شوند:

  • كمپرسورهاي ديناميكي
  • كمپرسورهاي جابجايي مثبت

در صورت تمايل براي مشاهده ادامه مطلب به لينك زير مراجعه كنيد.

منبع: كمپرسور صنعتي چيست و چه كاربردهايي دارد؟

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.