انواع رله و كاربرد آنها براي كمپرسور باد

آزمون نظام مهندسي ترافيم|اخبار نظام مهندسي ترافيك

انواع رله و كاربرد آنها براي كمپرسور باد

رله نوعي كليد الكتريكي با سرعت بالا است كه توسط يك مدار الكتريكي مجزا تحريك شده و كنتاكت هاي آن باز و بسته مي شود. بوبين اين كليد الكتريكي به روش هاي مختلفي مانند مكانيكي، حرارتي، مغناطيسي، الكترواستاتيكي و … تحريك مي شود. زمانيكه خواسته باشيم با يك سيگنال ضعيف مداري را كنترل كنيم مانند روشن نمودن يك موتور الكتريكي و يا اينكه با همين سيگنال ضعيف چندين المان مختلف را در تابلو برق مديريت نماييم از اين محصول استفاده مي كنيم. در اين بخش به معرفي انواع رله در كمپرسور باد مي پردازيم.

نقش انواع رله در كمپرسور باد

رله (راه انداز موتور) يكي از مهم ترين قطعاتي مي باشد كه بر روي موتور كمپرسور نصب مي شود تا موتور كمپرسور باد بتواند شروع به كار كردن نمايد. در واقع رله در موتور كمپرسور باد نقش مهمي دارد. در صورت عدم وجود رله بر روي موتور كمپرسور براي هر بار روشن شدن كمپرسور نياز به يك عامل خارجي مي باشد تا به وسيله آن بتوان موتور را روشن نمود. اما وقتي قطعه اي به نام رله بروي موتور نصب مي شود اين فرايند به صورت اتومات انجام مي شود، و نيازي به عامل خارجي براي استارت زدن موتور وجود ندارد.

در بعضي از مواقع رله نياز به يك يار كمكي دارد تا بتواند موتور را روشن كند كه اين نقش بر عهده خازن مي باشد. زمانيكه موتور كمپرسور باد در اصطلاح زير بار است (فشار زيادي بر روي موتور وجود دارد) براي استارت زدن نياز دارد تا علاوه بر راه انداز (رله) خازن هم به كمكش بيايد و در واقع يك شوك بدهد تا موتور بتواند از زير بار خارج شود و به كار خود ادامه دهد.

مشكلات احتمالي در رله كمپرسور باد

يكي از شايع ترين مشكلاتي كه در رله كمپرسور بوجود مي آيد گير كردن رله (relay) مي باشد. وقتي اپراتور كمپرسور باد را روشن مي كند با افزايش ولتاژ و راه نيفتادن موتور مواجه مي شود. در اين حالت اصطلاحا رله گيز كرده است. همانطور كه در بالا گفته شد داخل رله كمپرسور باد پلاتين وجود دارد، در صورتيكه اين پلاتين ها به يكديگر بچسبند و گير كند موتور به درستي نمي تواند استارت بزند و گير مي كند كه در صورتيكه اين گير كردن براي مدت طولاني به وجود آيد، سيم پيچ موتور را مي سوزاند.

براي مشاهده ادامه مطلب به لينك زير مراجعه كنيد.

منبع: انواع رله و كاربرد آنها براي كمپرسور باد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.